Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(21)
Legimi
(12)
Forma i typ
Książki
(21)
E-booki
(12)
Publikacje naukowe
(9)
Komiksy i książki obrazkowe
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(20)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(20)
Czytelnia BG
(1)
Autor
Krajewski Marek (1969- )
(4)
Zaremba Łukasz (1983- )
(3)
Bagieu Pénélope (1982- )
(2)
Filip Artur Jerzy
(2)
Kurz Iwona (1972- )
(2)
Kwiatkowska Paulina (1979- )
(2)
Pączka Anna
(2)
Pączka-Torelli Agnieszka
(2)
Szcześniak Magda (1985- )
(2)
Aleksandra Gordowy
(1)
Bałdyga Janusz (1954- )
(1)
Biskupski Łukasz
(1)
Biskupski Łukasz (1985- )
(1)
Bornat Joanna
(1)
Braidotti Rosi (1954- )
(1)
Brzozowska-Brywczyńska Maja
(1)
De Boodt Kurt (1969- )
(1)
Drozda Łukasz
(1)
Drozdowski Rafał (1961- )
(1)
Długosz Mikołaj (1975- )
(1)
Edelman Udi
(1)
Faucheret Anne
(1)
Frydrych Waldemar
(1)
Frąckowiak Maciej
(1)
Gajewski Henryk
(1)
Gielen Pascal (1970- )
(1)
Heusden Barend van (1957- )
(1)
KUSIAK JOANNA
(1)
Kaup-Hasler Veronica (1968- )
(1)
Kinngeging Andreas (1962- )
(1)
Kirsch Kira
(1)
Konrád György (1933-2019)
(1)
Korduba Piotr (1976- )
(1)
Krajewskiego redakcją Marka
(1)
Krieger Omer
(1)
Kusiak Joanna (1986- )
(1)
Lehmann Harry
(1)
Libera Zbigniew (1959- )
(1)
Lijster Thijs (1981- )
(1)
Lipiński Eryk (1908-1991)
(1)
Lorey Isabell (1964- )
(1)
Majewska Ewa (filolog)
(1)
Majewska tłumaczenie: Ewa Alicja
(1)
Malzacher Florian
(1)
Malzacher Florian (1970- )
(1)
Masschelein Jan
(1)
Mazur Adam (1977- )
(1)
Małkowicz-Daszkowska Zofia
(1)
Minkiewicz Janusz (1914-1981)
(1)
Mojsak Łukasz
(1)
Mysłowska Olga (1984- )
(1)
Niedenthal Filip
(1)
Nowak Andrzej
(1)
Nuyens Anoek (1984- )
(1)
Olechnicki Krzysztof (1969- )
(1)
Partum Ewa (1945- )
(1)
Peternell Andreas
(1)
Pobłocki Kacper
(1)
Pobłocki Kacper (1980- )
(1)
Rainer Johanna
(1)
Rosińska Monika (1985- )
(1)
Simons Maarten (1959- )
(1)
Skiba Krzysztof (1964- )
(1)
Sosnowska Agnieszka (filozof)
(1)
Szcześniak Magda
(1)
Szreder Kuba
(1)
Szreder Kuba (1977- )
(1)
Tahir Naema (1970- )
(1)
Thompson Paul
(1)
Vaucher Fanny (1980- )
(1)
Wasilkowska Aleksandra
(1)
herbst steirischer
(1)
Żukowski Dariusz (1978- )
(1)
Żulczyk Jakub (1983- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(28)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(14)
1801-1900
(2)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(33)
Język
polski
(33)
Odbiorca
14-17 lat
(2)
9-13 lat
(2)
Młodzież
(2)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(2)
Literatura polska
(1)
Temat
Kultura wizualna
(4)
Sztuka polska
(3)
Antropologia wizualna
(2)
Artyści
(2)
Działacze społeczni
(2)
Kobieta
(2)
Polityka
(2)
Prawa kobiet
(2)
Rola społeczna
(2)
Równouprawnienie płci
(2)
Socjologia wizualna
(2)
Urbanistyka
(2)
Aktywizm społeczny
(1)
Architektura krajobrazu
(1)
Artyści plastycy polscy
(1)
Bałdyga, Janusz (1954- )
(1)
Centralny Związek Spółdzielni Rękodzieła Ludowego i Artystycznego "Cepelia"
(1)
Designerzy
(1)
Edelman, Udi
(1)
Fydrych, Waldemar
(1)
Gajewski, Henryk
(1)
Globalizacja
(1)
Herstory
(1)
Industrializacja
(1)
Instytut Wzornictwa Przemysłowego (Warszawa)
(1)
Internet
(1)
Kapitalizm
(1)
Komunikacja drogowa
(1)
Krieger, Omer
(1)
Kultura uczestnictwa
(1)
Kultura wysoka a kultura niska
(1)
Kulturoznawstwo
(1)
Libera, Zbigniew (1959- )
(1)
Media społecznościowe
(1)
Miasta
(1)
Mural
(1)
Obyczaje
(1)
Opór (postawa)
(1)
PRL
(1)
Partum, Ewa (1945- )
(1)
Partycypacja społeczna
(1)
Percepcja wzrokowa
(1)
Performance
(1)
Plakat polski
(1)
Polityka międzynarodowa
(1)
Pomniki
(1)
Prawda
(1)
Przestrzeń publiczna (urbanistyka)
(1)
Psychologia społeczna
(1)
Reklama zewnętrzna
(1)
Religia
(1)
Reprywatyzacja
(1)
Rewitalizacja
(1)
Rozwój społeczny
(1)
Równowaga społeczna
(1)
Skiba, Krzysztof (1964- )
(1)
Socjologia miasta
(1)
Społeczeństwo
(1)
Społeczności lokalne
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka ludowa polska
(1)
Sztuka ulicy
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria obrazu
(1)
Teoria sztuki
(1)
Tereny rekreacyjne
(1)
Uczeni
(1)
Vaucher, Fanny (1980- )
(1)
Wzornictwo przemysłowe
(1)
Władcy
(1)
Zachowanie
(1)
Zielone szlaki (greenways)
(1)
Zielony Szlak Midtown (Minneapolis)
(1)
Życie codzienne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(11)
2001-
(9)
1989-2000
(5)
1801-1900
(4)
1945-1989
(4)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
401-500
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Europa
(1)
Kraje BRICS
(1)
Minneapolis (Stany Zjednoczone, stan Minnesota)
(1)
Warszawa
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(7)
Fotografia
(2)
Komiks
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Blog
(1)
Monografia
(1)
Pamiętniki szwajcarskie
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Satyra
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(7)
Kultura i sztuka
(7)
Socjologia i społeczeństwo
(5)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Architektura i budownictwo
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
33 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Historie zawarte w tej książce zostały wcześniej opublikowane na blogu autorki na stronie Lemonde.fr.
Komiks Pénélope Bagieu "Tupeciary. O kobietach, które robią to, co chcą" to uniwersalna opowieść o 15 silnych kobietach, które potrafiły postawić na swoim!
Francuski hit wydawniczy, mimo że często opowiada o sprawach trudnych, takich jak zmagania z przeciwnościami losu czy walka o własne miejsce w zastygłym, patriarchalnym układzie społecznym, okraszony jest lekkim i niewysilonym humorem. To herstory - historia napisana z kobiecej perspektywy. "Tupeciary" robią to w wielogłosowy, mądry i zarażający entuzjazmem sposób.
Prócz znanych postaci, takich jak twórczyni Muminków Tove Jansson czy Josephine Baker, poznajemy również te mniej kojarzone, jak pływaczka, która zapisała się w historii tworząc kobiecy kostium kąpielowy; ateńska ginekolożka, która walczyła o prawa kobiet do wykonywania zawodów medycznych, czy amerykańska emerytka, która postawiła się miejscowym władzom, by chronić ukochaną latarnię morską.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366591 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nagroda Eisnera
Komiksowa opowieść „o kobietach, które robią to, co chcą” to uniwersalne i wzmacniające historie kobiet, które potrafiły postawić na swoim. Tom 2 to długo wyczekiwana kontynuacja publikacji wydanej przez wydawnictwo Bęc Zmiana w 2018 roku. We Francji "Tupeciary" stały się prawdziwym hitem wydawniczym. Mimo że często opowiadają o sprawach trudnych, zmaganiach z przeciwnościami losu, stereotypowym postrzeganiem roli kobiet, o walce z niesprawiedliwością i opresją, dzięki temu, że napisane są z pasją i zadziornym humorem, podbiły serca czytelniczek i czytelników na całym świecie. "Tupeciary" to historia napisana z kobiecej perspektywy, przedstawiona w sposób mądry, zarażający entuzjazmem i odwagą do bycia sobą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364549 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Bęc. Seria Kieszonkowa)
Bibliografia przy niektórych pracach.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
W ciągu ostatniego dziesięciolecia Unia Europejska popadła w przewlekły kryzys polityczny i ekonomiczny. Na planie politycznym Europa traci publiczne poparcie. Konstytucja europejska została odrzucona przez mieszkańców kilku państw członkowskich wspólnoty. Politykę europejską postrzega się jako nie dość demokratyczną, a Bruksela kojarzy się z biurokracją i brakiem transparentności. Na planie gospodarczym, od czasów kryzysu finansowego w 2008 roku, spada poziom wzajemnego zaufania między państwami członkowskimi. Wiara we wspólną walutę euro nie jest już czymś oczywistym, podobnie jak poczucie solidarności pomiędzy poszczególnymi krajami. W książce interdyscyplinarny zespół teoretyków, artystów i naukowców wysuwa pogląd, że prowadzone polemiki pomijają pewien istotny element kulturę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366248 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C 930.85-155 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Orientuj się)
Bibliogr. s. 206-211.
Publikacja prezentuje nowe podejście do szeroko rozumianego zjawiska fotografii oraz jego wpływu na kształtowanie zjawisk społecznych i kulturowych. Autorzy kładą nacisk na pomijane dotąd obszary fotografii i czynności fotografowania, które unaoczniają nowe perspektywy w badaniu niezaprzeczalnie wizualnej rzeczywistości. Fotografia widziana nie jako wizualne reprezentacje, lecz jako rodzaj gry społecznej. Socjologia wizualna, która rezygnuje z umieszczania obrazów fotograficznych na centralnej pozycji. Autorzy nie zajmują się obrazami i tym, co widać na zdjęciach. Najbardziej interesuje ich to, co zdjęcia w sobie ukrywają i co zasłaniają: technologie, ludzkie działania związane z przechowywaniem zdjęć, ich katalogowaniem, obrabianiem, niszczeniem i odtwarzaniem, a także zachowania społeczne posiadaczy sprzętu fotograficznego. Książka "Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej" Rafała Drozdowskiego i Marka Krajewskiego przybliża tę rewolucyjną propozycję metodologiczną. Jej najważniejsza zasada brzmi: skupmy się na tym, co dzieje się przed zrobieniem zdjęcia oraz na tym, co dzieje się ze zdjęciem już zrobionym. Przesunięcie znaczące i umożliwiające eksploatacje nowych, dotąd pomijanych obszarów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 311862, 324577 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Wielkie plany w rękach obywateli : na koalicyjnym szlaku / Artur Jerzy Filip. - Wydanie II. - Warszawa : Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2019. - 261, [1] strona, [16] stron tablic kolorowych : fotografie, ilustracje ; 23 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 249-[262].
Finansowanie: Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej
Wyobraź sobie co byłoby, gdyby obywatele mogli inicjować i realizować wielkie wizje urbanistyczne zupełnie oddolnie? I gdyby dysponowali środkami, by swoje plany skutecznie wdrażać i chronić? Czy byłoby to zagrożeniem, czy nową szansą dla planowania miast? Jak stworzyć narzędzie, które pozwalałoby zrzeszać koalicjantów, budować trwałe relacje z lokalnymi władzami publicznymi, współdecydować o wydatkowaniu miejskich środków? Dzisiaj każda grupa kombinuje, jak może: zawiązując nieformalne porozumienia, podpisując listy intencyjne, odwołując się do lokalnych partnerstw i inicjatyw. Czy możliwe jest jednak wprowadzenie współzarządzania jako narzędzia urbanistycznego? Od zapowiedzi podważenia powszechnie panującego przekonania, przez szczegółową analizę przypadku, do prawdziwego spotkania z bohaterami, autentycznymi twórcami Szlaku, Artur Jerzy Filip zamienia na ogół nudnawą dla nieprofesjonalnego czytelnika pracę naukową w trzymającą w napięciu lekturę na pograniczu literatury faktu i fascynującej wizji. (Profesor Konrad Kucza-Kuczyński, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, fragm. recenzji)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365966 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jaki jest status obrazu w badaniach społecznych? Publikacja wypełnia lukę w naukowych opracowaniach dotyczących metodologii badań wizualnych oraz strategii ich wykorzystywania w analizach i zmianie współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Nie jest to jedna z wielu książek o kulturze wizualnej "w ogóle", lecz zbiór tekstów, w którym przykłady konkretnych badań ilustrują, po co i w jaki sposób wykorzystywać obraz w analizach życia społecznego, zarówno jego uniwersalnych, jak i współczesnych problemów - nowych mediów, nierówności, zmiany społecznej, wiedzy, zdrowia i choroby, miasta, tożsamości. Wspólnym mianownikiem jest tu badanie społeczeństwa za pomocą tego, co wizualne, naoczne i zapośredniczone przez różnorodne technologie rejestracji i emisji obrazów. (ze Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 319855 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Bęc. Seria Kieszonkowa)
Bibliografia na stronach 269-293.
Czy możliwe jest dziś utrzymywanie równowagi, a jeśli tak, to dzięki czemu? Jakie są strategie jej zachowywania w świecie, który nieustannie nas z niej wytrąca przez swoje niekonsekwencje, zaburzenia rozwojowe, nierówności, mody i wirusowe trendy konsumpcyjne? Jak w sytuacji niestabilności zachowują się jednostki i zbiorowości? Czy zawsze starają się utrzymać równowagę, czy też przeciwnie, preferują jej czasową lub permanentną utratę? Napięcie pomiędzy równowagą i jej brakiem, które doskonale wyraża metafora błędnika, sprawia, że zajmowanie się nim niekoniecznie musi być traktowane jako celebracja któregoś z tych dwu stanów, a co za tym idzie, opowiadanie się za tym, co reakcyjne, bądź za tym, co postępowe. Przeciwnie wychodzimy z założenia, że powinien nas raczej interesować proces mediowania pomiędzy równowagą a jej brakiem. To w nim najpełniej bowiem wyraża się istota wszystkiego, co żyje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365697 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Bęc Seria Kieszonkowa)
W niniejszej książce powracamy do porzuconego przez nowoczesne nauki społeczne paradygmatu wyjaśniania życia zbiorowego. W jego centrum nie znajduje się autonomiczny, racjonalny podmiot, ale naśladowca, dla którego jednym ze źródeł informacji są zachowania innych. To właśnie naśladowca obecny jest w czasie pogromów i linczów; to dzięki niemu upowszechniają się mody i internetowe memy; to on również podtrzymuje i zmienia obyczaje. Naśladowca nigdy nie działa sam, zawsze jest z innymi i chociaż zachowują się oni w sposób podobny, to tworzą coś, czego nikt nie planował, co zaskakuje i często zagraża ich egzystencji. Im bardziej złożony jest świat, im gęstsze jest społeczeństwo i sieci komunikacyjne, tym większą rolę zdają się odgrywać zachowania zbiorowe. Zachowania, w których każdy z nas uczestniczy, ale których nikt nie kontroluje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366476 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 282-285.
Książka dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Prawda jest konkretna to hasło, napisane wielkimi literami, widniało nad biurkiem Bertolta Brechta podczas jego duńskiego wygnania. W czasie politycznych zawirowań maksyma ta nie pozwalała Brechtowi zapomnieć o otaczającej go rzeczywistości. Jaką rolę może odegrać sztuka w społecznych i politycznych bojach? Czy może stać się narzędziem kształtowania świata, a nie tylko jego odbiciem? Prawda jest konkretna powstała po dwudziestoczterogodzinnym, siedmiodniowym obozie-maratonie zorganizowanym w trakcie festiwalu steirischer herbst w austriackim Grazu. Zawiera 99 opisów taktyk i strategii artystycznych, zaprezentowanych przez praktyków z całego świata. Dokumentuje szerokie pole sztuki zaangażowanej i artystycznego aktywizmu naszych czasów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365929 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Orientuj Się)
Tekst jest polską wersją wierszyka z serii Nursery Rhymes - Old Mother Hubbard and her Dog (1 wydanie angielskie w 1805 r.). Książka zawiera także wersję oryginalną.
Tekst częściowo w języku angielskim.
Kiedy po ponad dwudziestu latach od śmierci mojego ojca, Eryka Lipińskiego, szperałam w przepastnych szufladach jego pracowni wciąż kryjących jakieś tajemnice, natknęłam się na makietę książeczki O piesku dziwaku. W środku znajdował się spolszczony przez Janusza Minkiewicza i zilustrowany przez mojego ojca znany angielski wierszyk z serii Nursery Rhymes Old Mother Hubbard and Her Dog. Ilustracje, pożółkłe i zniszczone, naklejone były na jeszcze mocniej dotkniętą upływem czasu tekturę. Na odwrocie makiety odkryłam pieczątki cenzury z 1945 roku! Jakiej przyszłości dla Pieska dziwaka chcieli jego autorzy, nie wiem ani ja, ani Monika, córka Janusza Minkiewicza. Nie poznałyśmy go w czasach naszego dzieciństwa. Nic dziwnego, bo książeczka nie była publikowana. Piesek leżał więc na dnie szuflady siedemdziesiąt lat, czekając, aż ktoś go znajdzie i uratuje od zapomnienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365753 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kapitalizm : historia krótkiego trwania / Kacper Pobłocki. - Warszawa : Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2017. - [6], 613, [1] strona, [48] stron tablic : ilustracje, fotografia, wykresy ; 24 cm.
Bibliografia na stronach 554-569. Indeks.
Część II książki powstała w ramach grantu przyznanego autorowi przez Narodowe Centrum Nauki na podstawie decyzji numer DEC-2015/16/S/HS6/00127
Czym jest kapitalizm i skąd się wziął? Porywająca opowieść o systemie, który na naszych oczach odchodzi w przeszłość. Czy nowoczesność, indywidualizm i miejskość są rzeczywiście europejskimi wynalazkami? Czy kapitalizm powstał wraz z brytyjską rewolucją przemysłową? Czy rok 1989 faktycznie był przełomowy, a Amerykanie wygrali zimną wojnę? W którym momencie ludzie zamieszkujący tereny współczesnej Polski wkroczyli w nurt globalnych dziejów? Najczęstsze odpowiedzi na tego rodzaju pytania prowadzą nas w te same miejsca. Ze względu na to, że nasza zbiorowa uwaga była przez długi czas skierowana na Zachód, przez jego pryzmat patrzyliśmy na samych siebie. Ta książka pozwala spojrzeć na nas samych z nowej, globalnej perspektywy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371567 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Design.)
Bibliogr. s. 161-164.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 311904 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 299-321.
Streszcz. ang.
To książka o fenomenie jakim w XX wieku było polskie wzornictwo, wnętrzarstwo i moda inspirowane sztuką i rękodziełem ludowym. Mimo, że ludowość na sprzedaż może wydawać się dzieckiem czasów peerelowskich, wyrosła jednak z wyrafinowanej koncepcji, którą współtworzyły urzędnicze, naukowe i artystyczne elity międzywojennej Polski. To na wypracowanej wówczas modzie i mechanizmach wytwórczości opierała się Cepelia. Unikatowe przedsiębiorstwo utworzone już w powojennej, komunistycznej Polsce, które wykształciło własny - cepeliowski styl, naznaczając nim nie tylko oficjalne wnętrza użyteczności publicznej, ale także polskie mieszkania drugiej połowy XX w. Ludowość na sprzedaż była nie tylko sposobem wykorzystania ludowej estetyki w rodzimym wzornictwie, ale wielkim, rozciągniętym na przestrzeni różnych czasów projektem o znaczeniu estetycznym, kulturowym, politycznym i gospodarczym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 323387 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Orientuj Się)
Praca doktorska. Technische Universität Darmstadt, 2016.
Bibliografia, netografia na stronach 231-[249].
Na początku tej książki jest chaos. Chaos jako sama Warszawa, czyli pełna problemów przestrzeń miejska, oraz "chaos" jako słowo-klucz, którego używamy, by ją krytykować. Demaskując pojęcie "chaosu" jako ideologiczny wytrych, a nawet rodzaj teorii spiskowej, autorka analizuje systemowe porządki, które skrywają się za pozornym chaosem Warszawy: od logiki przestrzennej globalizacji po nieudane projekty reform, od upadku kooperatyw ogrodniczych na Białołęce po kredyty we frankach i lokalny szowinizm, od przedwojennej "akcji terenowej" Starzyńskiego po legalistyczne fikcje reprywatyzacji. Czy warszawski chaos przestrzenny jest rzeczywiście „ustawowo zaprogramowany”? Co miało pierwotnie powstać w miejscu osiedla Derby na Białołęce? Kto nam ukradł konflikt o własność? Książka ta nie jest tylko systemową analizą najistotniejszych procesów, które ukształtowały przestrzeń Warszawy po 1990 roku. Jest również autoanalizą nas samych jako miejskiej wspólnoty, która – żyjąc w mieście – interpretuje jego przemiany.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 390342 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 254-273. Indeks.
Książka dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Czy w Polsce jest dziś za dużo obrazów? Albo czy mnogość obrazów na naszych ekranach i ulicach świadczy o ich potędze? I jak opowiadać o obrazach w języku, który na ten temat mówił dotąd tak niewiele? Obrazy wychodzą na ulice to próba rekonstrukcji dominującego porządku wizualnego dokonana w oparciu o analizę konfliktów o obrazy: usuwania pomników około 1989 roku, ataków na sztukę w galeriach około roku 2000 i sporu o „śmietnik wizualny” w jego najnowszej odsłonie. W momentach sporów o obrazy ujawnia się wielość opinii o nich – na co dzień niewypowiadanych, przeoczanych lub znaturalizowanych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350421 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tekst równol. w jęz. fr. i przekł. ang., pol.
Pigułki przeciwbólowe towarzyszyły mi w przeprowadzce ze Szwajcarii do Warszawy - ich biało-czerwony kolor jest zupełnie jak flaga Polski. Do dziś ich nie zużyłam, więc rok spędzony tutaj nie był aż tak bolesny. Zaczęłam prowadzić bloga Pilules polonaises bez refleksji o tym, "dlaczego to robię", kompletnie spontanicznie, intymnie - dla siebie. Myślę, że na początku właśnie w ten sposób usiłowałam oswoić się z nowym środowiskiem. Ale nie nazwałabym tego terapią, raczej potrzebą zrozumienia, zbudowania więzi emocjonalnej z miejscem, próbą zakorzenienia się i polubienia swojego nowego otoczenia. Przyjechanie do Warszawy jest trochę czymś innym niż na przykład przybycie do San Francisco, bo Warszawa wymaga czasu i cierpliwości i determinacji w odkrywaniu wszystkiego krok po kroku. Po prostu trzeba chcieć się z nią zmierzyć, a nie biernie oczekiwać, że jej piękno rzuci się nam w oczy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 327675 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Wizualna)
Bibliografia, netografia na stronach 208-215.
Publikacja dofinansowana ze środków dotacji MNiSW, decyzja nr 219912/E-560/M/2015 dla Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego
Publikacja na przykładzie street artu pokazuje, co dzieje się ze sztukami wizualnymi w czasach, kiedy hierarchie wartości artystycznej i rynkowej kształtowane są w znacznym stopniu w mediach społecznościowych. Rozwój internetu zmienił relacje w sferze wytwarzania treści medialnych zmonopolizowanej wcześniej przez duże podmioty. Nowe kanały rozpowszechniania treści kulturowych, zwłaszcza blogi i media społecznościowe, w pewnym sensie umożliwiały ominięcie tradycyjnych depozytariuszy wartości kulturowej, w ich obrębie tworzyły się hierarchie wartości, nowe sieci powiązań i nowe kategorie pośredników, sprawiły, że szybciej podejmuje się działalność profesjonalną?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365931 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Wizualna)
Bibliografia przy rozdziałach.
Publikacja sfinansowana ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na realizację projektu "Kultura wizualna w Polsce: języki, pojęcia, metaobrazy" na podstawie decyzji DEC-2012/05/B/HS2/03985
Dwutomowy zbiór, obejmujący (1) teksty i obrazy źródłowe (od Abramowskiego po Hansena, od Rydet po Leśmiana) wraz z komentarzami oraz (2) autorskie hasła dotyczące praktyk widzenia (od obrazu do widowni, od bilbordu do melodramatu, od Pałacu po podróbkę), jest próbą zmierzenia się z tymi uprzedzeniami. Nie po to jednak, by przywrócić historii sztuki wybitne przeoczone dzieła, ale raczej po to, by w narzekaniach na wizualne braki Polaków zobaczyć istotny element polskiej kultury wizualnej złożonej, niejednoznacznej, wielowymiarowej, mieszającej rejestry, gatunki i media. Staramy się zatem nie tylko zaprezentować, ale również zbudować pewną wizję teorii i praktyk kultury wizualnej w nowoczesnej Polsce. Intencją naszego badania było rozpoznanie zasobów i potencjału polskiej refleksji dotyczącej widzenia, prowadzonej przede wszystkim w wieku XX, ale osadzonej też w tekstach i praktykach dziewiętnastowiecznych, oraz próba namysłu nad nimi w kontekście z jednej strony języka dyscypliny, jaka są badania kultury wizualnej, a z drugiej form i problemów współczesnej kultury polskiej. W jaki sposób myślano u nas o widzeniu, obrazach i widowniach? Jakie działania artystyczne służyły do wyrażania i problematyzowania tych kwestii? Jak widzenie i obrazowanie są praktykowane na co dzień, jak przejawiały się i przejawiają w działaniach potocznych? Zgodnie z podejściem archeologicznym zakładamy, że rozpoznania historyczno-kulturowe mogą prowadzić w istocie do innego czy nowego rozumienia współczesności, a obrazy i wizualne idee z przeszłości otwierają drogę do dzisiejszych przedstawień i praktyk.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367086 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Wizualna)
Publikacja sfinansowana ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na realizację projektu "Kultura wizualna w Polsce: języki, pojęcia, metaobrazy" na podstawie decyzji DEC-2012/05/B/HS2/03985
Dwutomowy zbiór, obejmujący teksty i obrazy źródłowe (od Abramowskiego po Hansena, od Rydet po Leśmiana) wraz z komentarzami oraz autorskie hasła dotyczące praktyk widzenia (od obrazu do widowni, od bilbordu do melodramatu, od Pałacu po podróbkę), jest próbą zmierzenia się z tymi uprzedzeniami. Nie po to jednak, by przywrócić historii sztuki wybitne przeoczone dzieła, ale raczej po to, by w narzekaniach na wizualne braki Polaków zobaczyć istotny element polskiej kultury wizualnej złożonej, niejednoznacznej, wielowymiarowej, mieszającej rejestry, gatunki i media. Staramy się zatem nie tylko zaprezentować, ale również zbudować pewną wizję teorii i praktyk kultury wizualnej w nowoczesnej Polsce. Intencją naszego badania było rozpoznanie zasobów i potencjału polskiej refleksji dotyczącej widzenia, prowadzonej przede wszystkim w wieku XX, ale osadzonej też w tekstach i praktykach dziewiętnastowiecznych, oraz próba namysłu nad nimi w kontekście z jednej strony języka dyscypliny, jaka są badania kultury wizualnej, a z drugiej form i problemów współczesnej kultury polskiej. W jaki sposób myślano u nas o widzeniu, obrazach i widowniach? Jakie działania artystyczne służyły do wyrażania i problematyzowania tych kwestii? Jak widzenie i obrazowanie są praktykowane na co dzień, jak przejawiały się i przejawiają w działaniach potocznych? Zgodnie z podejściem archeologicznym zakładamy, że rozpoznania historyczno-kulturowe mogą prowadzić w istocie do innego czy nowego rozumienia współczesności, a obrazy i wizualne idee z przeszłości otwierają drogę do dzisiejszych przedstawień i praktyk.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367087 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej